Recipe: Kuih Tepung Pelita πŸ’• Paling Sedap

Kuih Tepung Pelita πŸ’•. Kuih tepung pelita merupakan sejenis kuih tradisional lembut. Berbeza dengan kuih tako yang terletak dalam daun pandan, kuih tepung pelita dimasak dalam acuan bekas daun pisang. Popular di Malaysia, Indonesia, dan Singapura.

Kuih Tepung Pelita πŸ’• Ia lazat, terutamanya apabila ia boleh mencucuk sebaik sahaja air gula di. Kuih tepung pelita adalah antara kuih yang sangat dekat dengan diri saya kerana sejak kecil gemar memakan kuih tepung pelita samada yang dibeli di Pekan Tapi kalau kuih tepung pelita untuk berjualan, mudah jika dikukus dalam bekas plastik. Boleh ditutup dan senang dibuat penghantaran. You can have Kuih Tepung Pelita πŸ’• using 11 ingredients and 3 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Kuih Tepung Pelita πŸ’•

  1. You need 2 cawan of tepung beras.
  2. It's 2 cawan of gula.
  3. You need 2 cawan of air pandan.
  4. Prepare 4 cawan of air.
  5. You need 1 of pewarna hijau.
  6. It's of Bahan warna putih.
  7. You need 2 cawan of tepung beras.
  8. It's 6 cawan of santan (2 kotak santan).
  9. Prepare sedikit of garam.
  10. You need Daun of pandan.
  11. It's 2 of sudu gula.

Find kuih tepung pelita stock images in HD and millions of other royalty-free stock photos, illustrations and vectors in the Shutterstock collection. Thousands of new, high-quality pictures added every day. Dalam banyak-banyak kuih tradisional di Malaysia ini, kuih pelita yang sangat digemari ramai. Lebih-lebih lagi, pada bulan Ramadhan kerana kuih inilah yang sering dicari untuk juadah berbuka puasa.

Kuih Tepung Pelita πŸ’• step by step

  1. Campurkan bahan bahagian hijau...kacau rasa kemudian tapiskan ke dalam periuk,masak atas api hingga tidak berketul dan meletup2.
  2. Susunkan warna hijau tu ke dalam bekas.
  3. Untuk bahagian warna putih pun sama seperti warna hijau tadi masak atas dapur hingga tidak berketul kemudian letakkan adunan warna putih tadi atas adunan warna hijau.sejukkan..

Kuih Tepung Pelita merupakan salah satu kuih tradisional yang sedap dan enak rasanya. Rasa lemak manis yang seimbang, tidak hairan kuih ini jadi kegemaran ramai tidak kira usia. Kalau bulan puasa, kuih ni antara yang paling mendapat sambutan dan menjadi buruan. Bagi anda yang nak cuba buat. In this traditional Malaysian rice cake, the bottom green layer is flavored with pandan, while the top white layer is made with coconut milk.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Make Tart nenas cube Sedap

Recipe: Beehoon Goreng Tanpa Kicap Sedap

Recipe: Bihun Sejuk Kimchi Terbaik