Recipe: Bihun Singapore Versi Nurul Sedap

Bihun Singapore Versi Nurul. Bihun Singapore versi RM / Craven A. Merafak sembah takziah kepada seluruh kerabat Diraja Pahang atas kemangkatan Paduka Ayahanda Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah. Bihun goreng singapore ini berbeza dengan kebiasaan bihun goreng dari segi warna dan bahan-bahannya.

Bihun Singapore Versi Nurul Berbeza dengan bihun goreng yang biasa kita lihat Tanpa membuang masa lagi, jom kita lihat resepi bihun goreng Singapore ini. Resepi ini telah dikongsikan oleh Habeebah Md Daud, resepi ini. BAHAN B - bahan ini bergantung pada jumlah bihun yang di gunakan squid ball / fish ball - hiris - saya gantikan dengan sotong segar fish cake -hiris. You can cook Bihun Singapore Versi Nurul using 11 ingredients and 2 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Bihun Singapore Versi Nurul

  1. Prepare 1/2 of paket bihun yang siap dicelur.
  2. You need 1 of sudu besar udang kering*.
  3. You need 1 of biji bawang besar*.
  4. It's 1 ulas of bawang putih*.
  5. It's 1 of sudu kecil lada hitam*.
  6. It's 2 keping of kek ikan (hiriskan).
  7. You need 3 of biji cendawan shiitake dihiris.
  8. It's 1/2 batang of lobak merah dihiris.
  9. Prepare 1 of mangkuk kecil tauge & kucai.
  10. Prepare 2-3 of sudu besar sos tiram.
  11. Prepare of Garam dan gula secukupnya.

Bihun atau mihun merupakan nama salah satu jenis makanan dari Tiongkok, bentuknya seperti mi namun lebih tipis. Dalam bahasa Inggris disebut rice vermicelli atau rice noodles atau rice sticks. Bihun berasal dari bahasa Tionghoa, yaitu "Bi" artinya beras dan "hun" artinya tepung. Laksa Singapore atau mie dan bihun a la Singapore yang saya posting ini.

Bihun Singapore Versi Nurul instructions

  1. Kisar bahan yang bertanda * dan tumiskan. Masuk lobak, cendawan dan kek ikan. Masak sampai bahan layu..
  2. Masukkan sos tiram dan air sikit. Kemudian masuk bihun, tauge dan kucai. Gaul rata hingga semua sebati. Perasakan dengan garam & gula secukupnya. Siap untuk dimakan 😊.

Padahal kalau ditilik-tilik bahan dan bumbunya mirip-mirip dengan masakan Asia umumnya. Nah, jika sekarang saya menampilkan bihun a la Singapore ini, bukan berarti rasa nasionalis saya berada di ujung tanduk. Anda penggemar bihun goreng Singapore, tapi tidak tahu cara memasaknya? Mungkin ada di antara anda yang pernah merasai keenakannya namun tidak tahu itu sebenarnya adalah bihun goreng Singapore. Untuk pengetahuan anda, bihun goreng Singapore berwarna putih.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Make Tart nenas cube Sedap

Recipe: Beehoon Goreng Tanpa Kicap Sedap

Recipe: Bihun Sejuk Kimchi Terbaik