How to Prepare Pajeri Terung dan Nenas Paling Sedap

Pajeri Terung dan Nenas. Benda mudah je campak apa ada.bulan puasa takut termasin, letak je cukup rasa. Xok kang tambah je la garam huhu. Tak semua orang suka makan pajeri nenas dan pajeri terung tetapi mereka yang suka kebanyakannya tahu cara mudah untuk memasak makanan ini yang digandingkan dengan rempah kari serta santan dan beberapa bahan lain.

Pajeri Terung dan Nenas Sehingga keesokan harinya pun masih teringat ingat. Resepi Pajeri Nenas kegemaran orang dari utara Malaysia. Kredit ,FB : Resepi Masakan Melayu VS Western Food. You can have Pajeri Terung dan Nenas using 15 ingredients and 7 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Pajeri Terung dan Nenas

  1. Prepare 3 of biji terung saiz sederhana (satu biji dibelah 2).
  2. You need 2 keping of nenas dipotong kecil.
  3. It's 2 of biji ubi kentang (dibelah 4).
  4. You need 1/4 inchi of halia(dihiris).
  5. You need 2 ulas of bawang putih (dihiris).
  6. It's 2 of biji bawang merah (dihiris).
  7. You need 1 of biji bawang besar (dipotong 4).
  8. Prepare Sedikit of kulit kayu manis.
  9. You need Sedikit of bunga lawang.
  10. You need 1 of tangkai daun kari.
  11. It's 1 cawan of santan.
  12. It's 1/2 of sudu besar asam jawa (disebatikan dgn 1/2 cawan air).
  13. It's 2 of sudu besar serbuk kari.
  14. You need Sedikit of gula melaka.
  15. You need of Air.

Jika anda penggemar pajeri nenas, tentu anda pernah mencuba atau melihat pelbagai jenis dan cara masakan orang yang membuat menu ini. Terdapat pelbagai cara masakan untuk pajeri nenas ini terpulanglah kepada citarasa masing-masing untuk mengolah resepi kerana nanti akhirnya, akan. Pajeri Nenas Versi Utara. Скачать в видео или аудио. PAJERI TERUNG - MASAKAN ORANG NEGERI KEDAH, MALAYSIA от : MIMIEZISS WORLD Pajeri termasuk di dalam kategori kari sebab menggunakan rempah kari dan digabungkan dengan pelbagai bahan.

Pajeri Terung dan Nenas instructions

  1. Sediakan bahan tumis seperti halia, bawang putih, bawang merah, kulit kayu manis dan bunga lawang. Sediakan bahan lain seperti daun kari dan santan..
  2. Sediakan gula melaka dan asam jawa yang sudah dicampur dengan air..
  3. Potong terung & ubi kentang dan rendam dalam air. Rebus ubi kentang terlebih dahulu. Potong nenas & bawang besar. Sediakan serbuk kari yang dicampur air..
  4. Sediakan kuali. Tumis halia dan bawang putih dengan sedikit minyak sampai kekuningan diikuti bawang merah, kulit kayu manis & bunga lawang. Masukkan daun kari..
  5. Masukkan serbuk kari yang sudah dicampur air. Masukkan potongan ubi kentang. Masukkan santan dan gula melaka..
  6. Masukkan potongan bawang besar, terung dan nenas..
  7. Tambah air. Kacau sehingga sebati. Biarkan mendidih. Apabila ubi kentang telah empuk, masukkan garam secukup rasa. Siap untuk dihidangkan. 😊.

Gulai pajeri nenas. pic: hafeeny.blogspot. harini terjumpa pulak resepi nih Masukkan kerisik dan nenas. Kacau supaya rempah tidak melekat pada periuk. **Selain daripada nanas, terung panjang, terung peparu, mangga atau buah kedondong juga boleh digunakan untuk masakan pajeri. Resepi Pajeri Terung Paling SimpleBuat Orang Lapo. Terung (bentuk tidak baku: terong) (Solanum melongena) adalah tumbuhan penghasil buah yang dijadikan sayur-sayuran. Asalnya adalah India dan Sri Lanka.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

How to Make Tart nenas cube Sedap

Recipe: Beehoon Goreng Tanpa Kicap Sedap

Recipe: Bihun Sejuk Kimchi Terbaik